U srijedu, 31.1.2018. godine, održana je 6. sjednica odgojiteljskog vijeća naše ustanove.
Središnja tema stručnog skupa nosila je naziv „DNEVNE RUTINE U RADU S DJECOM S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU UKLJUČENIM U REDOVNE ODGOJNE SKUPINE VRTIĆA“.
Voditeljica teme bila je kolegica Elizabeta Haničar, mag.rehab.educ., predsjednica Udruge za intervenciju u ranom djetinjstvu Osječko-baranjske županije „RIOS“ Osijek.
Radionica je počela s radom u 16,30 sati, a s radom smo završili u 18,30 sati.
Ciljevi središnje teme skupa bili su:
- odgojiteljicama i stručnim suradnicima ukazati na prilike i mogućnosti učinkovitijeg rada s djecom s teškoćama u razvoju tijekom tzv. dnevnih rutina ustanove kroz planiranje specifičnih odgojno – obrazovnih ciljeva i lista praćenja njihovog ostvarenja u radu s pojedinom djecom i
- uspostaviti kvalitetnu programsko – projektnu suradnju zaposlenika naše ustanove i članova ove udruge kroz izmjenu praktičnih iskustava u radu s djecom s TUR i njihovim roditeljima na obostranu korist i zadovoljstvo.
U uvodnom dijelu radionice voditeljica aktivnosti organizirala je četiri zadatka za odgojiteljice.
Zadaci su imali za cilj pokušati predstaviti nam kako se, moguće, osjećaju djeca s teškoćama u razvoju kad im dajemo određene upute, ukazujemo na određene oblike ponašanja ili im želimo pomoći u svakodnevnim životnim aktivnostima.
Iz pripremljene prezentacije izdvojit ćemo slijedeće poruke:
Socijalni model
- djeca s posebnim potrebama
- djeca s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama
- djeca s teškoćama
- djeca s poteškoćama
- djeca s razvojnim teškoćama
- dijete s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama (Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe, NN 63/2008.)
- dijete / učenik s teškoćama u razvoju (Pravilnik o postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, učenika te sastavu stručnih povjerenstava; NN 67/2014.; Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju, NN 24/2015.)
- djeca s teškoćama u razvoju (Sheratonska deklaracija, 2003.)
- ABA – bihevioralni niz
- TEACCH – strukturirano učenje pomoću vizualnog planiranja i predvidljivog okruženja
- Waldorfska pedagogija – dnevni ritam je središnji pojam organizacije odgojno – obrazovnog procesa
- Montessori pedagogija – „Unutrašnji red proizlazi iz potrebe zadržavanja vanjskog reda“ (Montessori, 1990.)
- Rutina
- svaka aktivnost koja se pojavljuje u djetetovu prirodnom okruženju i koja se ponavlja dovoljno često da djetetu postane poznata
- dio je poučavanja u prirodnoj okolini i situacijskog učenja
- rutinu odlikuje ponavljanje
- funkcionalnost
- predvidljivost
- sigurnost
- značenje
- jasan početak i završetak
- prisutnost prirodnog pojačanja
- mogućnost generalizacije
- prilike za učenje različitih vještina u ranoj dobi
- rezultat je uvijek koristan i važan (Bohaček, 2018.)
Dnevne rutine
- obroci
- pranje ruku
- pospremanje
- oblačenje i svlačenje
- mogu biti kratke i jednostave kao npr. pozdrav „Daj pet!“ , zagrljaj ili slanje poljupca.
Dobrobit rutine
- indikatori organiziranosti
- osiguravaju mentalno zdravlje i dobrobit
- pozitivna iskustva
- okvir za poticanje razvoja
- sigurnost i određuje ponašanje
- prilika za učenje i poticanje različitih vještina
- stvaranju struktura u svijetu koji im se čini kaotičan i nepredvidljiv
- pomažu da stekne svakodnevne životne vještine kao npr. pranje ruku prije jela. (Bohaček,2018.)
Intervencija temeljena na rutinama
- poticanje djetetovog razvoja
- socioemocionalnog
- komunikacijskog
- jezično – govornog
- spoznajnog
- vještine svakodnevnog života
- pridonijeti cjelokupnom djetetovu razvoju. (Bohaček, 2018.)
Prilagodba plana rada u skupini u kontekstu rutina (za dijete s TUR)
- dnevne rutine – poticanje djetetova razvoja
- poučavanje u prirodnoj okolini
- odrediti / izabrati rutinu(e)
- jasno postaviti razvojne ciljeve.
Promjena rutine
- rutina – osjećaj sigurnosti
- predviđanje slijedećeg koraka / aktivnosti
- promjena u rutini može utjecati na uznemirenost kod djeteta
- pripremiti dijete ukoliko dolazi do promjene u rutini
- jasno definirati promjenu(e)
- najaviti prijelaz iz aktivnosti u aktivnost. (Bohaček, 2018.)
Kako poticati dijete u svakodnevnim vrtićkim aktivnostima i rutinama bila je radionica tijekom koje su kolegice odgojiteljice za konkretno dijete planirale postavljanje ciljeva kroz dnevne rutine ustanove i razvojna područja djece s teškoćama u razvoju.
Dnevne rutine u našoj ustanovi su:
- doručak
- središnja aktivnost
- užina
- vrijeme za slobodnu igru ili izlazak van ustanove
- ručak
- poslijepodnevni odmor za polaznike skupna koji ga imaju.
Razvojna područja o kojima skrbimo su:
- motorički razvoj
- spoznajni razvoj
- socioemocionalni razvoj i
- razvoj govora i komunikacije.
Pripremili:
Elizabeta Haničar, mag.rehab.educ.
Zdenko Glasovac, prof.