Održana 6. sjednica odgojiteljskog vijeća

Podijeli s prijateljima

U srijedu, 31.1.2018. godine, održana je 6. sjednica odgojiteljskog vijeća naše ustanove.
Središnja tema stručnog skupa nosila je naziv „DNEVNE RUTINE U RADU S DJECOM S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU UKLJUČENIM U REDOVNE ODGOJNE SKUPINE  VRTIĆA“.
Voditeljica teme bila je kolegica Elizabeta Haničar, mag.rehab.educ., predsjednica Udruge za intervenciju u ranom djetinjstvu Osječko-baranjske županije „RIOS“ Osijek.
Radionica je počela s radom u 16,30 sati, a s radom smo završili u 18,30 sati.
Ciljevi središnje teme skupa bili su:

  • odgojiteljicama i stručnim suradnicima  ukazati na prilike i mogućnosti učinkovitijeg rada s djecom s teškoćama u razvoju tijekom tzv. dnevnih rutina ustanove kroz planiranje specifičnih odgojno – obrazovnih ciljeva i lista praćenja njihovog ostvarenja u radu s pojedinom djecom  i
  • uspostaviti kvalitetnu programsko – projektnu suradnju zaposlenika naše ustanove i članova ove udruge kroz izmjenu praktičnih iskustava u radu s djecom  s TUR i njihovim roditeljima na obostranu korist i zadovoljstvo.

U uvodnom dijelu radionice voditeljica aktivnosti organizirala je četiri zadatka za odgojiteljice.
Zadaci su imali za cilj pokušati predstaviti nam kako se, moguće,  osjećaju djeca s teškoćama u razvoju kad im dajemo određene upute, ukazujemo na određene oblike ponašanja ili im želimo pomoći u svakodnevnim životnim aktivnostima.
Iz pripremljene prezentacije izdvojit ćemo slijedeće poruke:


Socijalni model

  • djeca s posebnim potrebama
  • djeca s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama
  • djeca s teškoćama
  • djeca s poteškoćama
  • djeca s razvojnim teškoćama
  • dijete s posebnim odgojno –  obrazovnim potrebama (Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe, NN 63/2008.)
  • dijete / učenik s teškoćama u razvoju (Pravilnik o postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, učenika te sastavu stručnih povjerenstava; NN 67/2014.; Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju, NN 24/2015.)
  • djeca s teškoćama u razvoju (Sheratonska deklaracija, 2003.)
  • ABA – bihevioralni niz
  • TEACCH – strukturirano učenje pomoću vizualnog planiranja i predvidljivog okruženja
  • Waldorfska pedagogija – dnevni ritam je središnji pojam organizacije odgojno – obrazovnog procesa
  • Montessori pedagogija – „Unutrašnji red proizlazi iz potrebe zadržavanja vanjskog reda“ (Montessori, 1990.)
  • Rutina
  • svaka aktivnost koja se pojavljuje u djetetovu prirodnom okruženju  i koja se ponavlja dovoljno često da djetetu postane poznata
  • dio je poučavanja u prirodnoj okolini i situacijskog učenja
  • rutinu odlikuje ponavljanje
  • funkcionalnost
  • predvidljivost
  • sigurnost
  • značenje
  • jasan početak i završetak
  • prisutnost prirodnog pojačanja
  • mogućnost generalizacije
  • prilike za učenje različitih vještina u ranoj dobi
  • rezultat je uvijek koristan i važan (Bohaček, 2018.)

Dnevne rutine

  • obroci
  • pranje ruku
  • pospremanje
  • oblačenje i svlačenje
  • mogu biti kratke i jednostave kao npr. pozdrav „Daj pet!“ , zagrljaj ili slanje poljupca.

Dobrobit rutine

  • indikatori organiziranosti
  • osiguravaju mentalno zdravlje i dobrobit
  • pozitivna iskustva
  • okvir za poticanje razvoja
  • sigurnost i određuje ponašanje
  • prilika za učenje i poticanje različitih vještina
  • stvaranju struktura u svijetu koji im se čini kaotičan i nepredvidljiv
  • pomažu da stekne svakodnevne životne vještine kao npr. pranje ruku prije jela. (Bohaček,2018.)

Intervencija temeljena na rutinama

  • poticanje djetetovog razvoja
  • socioemocionalnog
  • komunikacijskog
  • jezično – govornog
  • spoznajnog
  • vještine svakodnevnog života
  • pridonijeti cjelokupnom djetetovu razvoju. (Bohaček, 2018.)

Prilagodba plana rada u skupini u kontekstu rutina (za dijete s TUR)

  • dnevne rutine – poticanje djetetova razvoja
  • poučavanje u prirodnoj okolini
  • odrediti / izabrati  rutinu(e)
  • jasno postaviti razvojne ciljeve.

Promjena rutine

  • rutina – osjećaj sigurnosti
  • predviđanje slijedećeg koraka / aktivnosti
  • promjena u rutini može utjecati na uznemirenost kod djeteta
  • pripremiti dijete ukoliko dolazi do promjene u rutini
  • jasno  definirati promjenu(e)
  • najaviti prijelaz iz aktivnosti u aktivnost. (Bohaček, 2018.)

Kako poticati dijete u svakodnevnim vrtićkim aktivnostima i rutinama bila je radionica tijekom  koje su kolegice odgojiteljice za konkretno dijete planirale postavljanje ciljeva kroz dnevne rutine ustanove i razvojna područja djece s teškoćama u razvoju.

Dnevne rutine u našoj ustanovi su:

  • doručak
  • središnja aktivnost
  • užina
  • vrijeme za slobodnu igru ili izlazak van ustanove
  • ručak
  • poslijepodnevni odmor za polaznike skupna koji ga imaju.

Razvojna područja o kojima skrbimo su:

  • motorički razvoj
  • spoznajni razvoj
  • socioemocionalni razvoj i  
  • razvoj govora i komunikacije.

Pripremili:
Elizabeta Haničar, mag.rehab.educ.
Zdenko Glasovac, prof.