U utorak, 14. lipnja 2022. godine, održana je 6. sjednica odgojiteljskog vijeća u prostoru matičnog vrtića u Belišću, u vremenu od 17,00 do 18,45 sati.
Središnje točke dnevnog reda bile su:
- Utjecaj medija na razvoj djece predškolske dobi i
- Suradnja između roditelja i odgojitelja – kako unaprijediti suradnju?
Voditeljice teme „Utjecaj medija na razvoj djece predškolske dobi“ bile su kolegice Marija Dubrović i Dajana Frljužec, odgojiteljice.
Kroz prezentaciju, izlaganje i razgovor njihove poruke bile su:
- Pretjerana izloženost ekranima utječe na djetetov razvoj jer djecu lišava pravih iskustava koja potiču zdrav razvoj;
- Medij označava sredstvo za prijenos poruka,vijesti,obavijesti širem krugu ljudi;
- Medij kao takav također je poruka;
- Medij je platforma na kojoj se nešto nalazi,odnosno na kojoj je postavljen određeni sadržaj;
- Medijski sadržaji su sve poruke koje se proizvode, koriste pomoću medijskih i komunikacijskih platformi;
Uloga medija:
- Informiranje;
- Obrazovanje;
- Zabava.
- Neka istraživanja pokazuju kako djeca mlađa od 12 godina dnevno ispred ekrana provode od 1 do 3 sata;
- Djeca u dobi od 3 do 5 godina gledaju TV na „istraživački način“;
Mediji i emocionalni razvoj djeteta:
- Dijete postaje pasivno;
- Djeca postaju impulzivna;
- Sumnja u sigurnost okruženja;
- Pojavljuje se strah i tjeskoba.
- Mediji i tjelesni razvoj djeteta (neka djeca već od šeste godine pokazuju nezadovoljstvo svojim tijelom – utjecan na razvoj poremećaja prehrane)
- Mediji i misaono – socijalni razvoj djeteta:
- Djeca uče po modelu – likovi iz crtića;
- Agresivni likovi često dobivaju nagrade zbog svojih djela;
- Nasilje kao oblik rješavanja problema;
- Kašnjenje govora;
- Manjak interakcije s okolinom;
- Usvajanje stranog jezika prije materinjeg.
- Pozitivne strane medija;
- Pozitivan utjecaj na dječje ponašanje;
- Ohrabrenje;
- Poštivanje pravila;
- Odgađanje trenutnog zadovoljstva;
- Razvoj socijalnih vještina.
Preporuke roditeljima:
- Ograničite vrijeme pred ekranom;
- Pogledajte medijske sadržaje prije nego što ih ponudite djeci kako bi se uvjerili u njihovu primjerenost;
- Potrebno je razgovarati s djetetom o nasilnim sadržajima, ukoliko se pojave. Dajte djetetu do znanja da se u stvarnom životu problemi ne rješavaju na takav način, pitajte djecu na koje bi se načine taj problem mogao riješiti;
- Usmjerite djetetovu pažnju na sadržaje koji pridonose razvoju kreativnosti, potiču altruizam, empatiju i suradnju;
- Ne držite TV u dječjoj sobi;
- Ne nagovarajte dijete na gledanje TV ako ono za to ne pokazuje interes;
- Ne kažnjavajte dijete zabranom gledanja crtanih filmova jer zabranom postižemo suprotni učinak – pojačava se želja za gledanjem.
Preporuke kvalitetnih sadržaja za djecu:
- HEJ DAGI;
- A JE TO;
- MIŠO I ROBIN;
- LA LINEA;
- ERNEST I CELESTEA;
- MALI LETEĆI MEDVJEDIĆI;
- SUSJEDSTVO TIGRIĆA DANIJELA.
Zaključne poruke izlaganja bile su:
- U stvarnom svijetu žive tvoja stvarna iskustva.
- U medijskom svijetu žive simboli.
„Suradnja između roditelja i odgojitelja – kako unaprijediti suradnju?“ bila je druga tema koju su pripremile kolegice Slavica Vuksanić i Suzana Svoboda, odgojiteljice.
Osnovne poruke ove prezentacije bile su:
- Roditelji i odgojitelji važni su sudionici u djetetovom odgoju;
- Njihova međusobna komunikacija, suradnja i djelovanje pomaže razvoju djeteta u kompetentnu osobu;
- Odgojitelj može puno saznati od roditelja o dječjem razvoju, sklonostima, navikama, potrebama;
- Roditelj odgojitelju može pomoći da kvalitetno odgovori na potrebe djeteta u ustanovi;
- Za kreiranje okruženja u kojem će se dijete cjelovito razvijati potrebna je kvalitetna suradnja između odgojitelja i roditelja;
- Zdrav odnos jest međusobno pružanje potpore i pomoći. Važno je da to bude iskreno i dobronamjerno. Što više odgojitelj zna informacija o roditeljima i djeci, veću podršku i pomoć može im pružiti;
- Vođeni istim interesom, odgojitelji i roditelji razvijaju suradničke odnose gdje oni postaju ravnopravni sudionici u odgoju djeteta;
- Kompetentni odgojitelji – u najvećoj mjeri suradnja između roditelja i odgojitelja ovisi o odgojiteljima;
- Kada odgojitelj na prijateljski način pristupi roditeljima i pokaže im da su bitni, on je već na pola puta prema uspješnoj suradnji;
- Od kvalitetne i dobre međusobne suradnje najveću korist imaju djeca. Ona stječu emocionalnu vezu s roditeljima, a zatim i s odgojiteljima što je dobar temelj daljnjoj socijalizaciji;
- Roditelji mogu direktno utjecati na kvalitetu vrtića suradnjom s odgojiteljima. Oni mogu doprinijeti uređivanju centara aktivnosti po sobama dnevnog boravka raznovrsnim materijalnim poticajima. Samo zajedničkim naporima dolazimo do rezultata. Vrlo je teško kreirati vrtić po mjeri roditelja i djece bez suradnje obje strane;
- Od velike je važnosti pravodobno informirati roditelje o godišnjem planu i programu, dnevnim rutinama u odgojno – obrazovnoj skupini, o njihovim pravima i obvezama u ustanovi;
- Različiti roditelji imaju različiti potrebe. Roditelji ne žele surađivati s ustanovom koja ih osuđuje. Ustanove trebaju biti dostupne i prijateljski raspoložene prema roditeljima. Svaki čovjek ima svoje mišljenje, stavove i sustav vrijednosti po kojima odgaja dijete;
- Odgojitelj mora prihvatiti različite stavove te ih razumjeti sa stajaišta roditelja i pokušati naći kompromis;
Metode dobre komunikacije:
- Razvijanje aktivnosg slušanja;
- Postavljanje pitanja;
- Razumijevanje i pojašnjavanje;
- Postavljanje novih okvira;
- Ne može se od svakog roditelja očekivati jednaka razina shvaćanja i zainteresiranosti. Neki roditelji žele razgovarati o svojoj djeci, a neki ne.
- Odgojitelj takve stavove roditelja treba prihvatiti te se prilagoditi, jer o tome ovisi napredak djeteta.
- Kada roditelj zatraži pomoć od odgojitelja to znači da mu vjeruje te da mu treba pomoć oko problema. To je dobar znak jer to znači da je roditelj stekao povjerenje i da mu je važno mišljenje odgojitelja.
Zapreke suradnji:
- Mnogi roditelji vole donositi sami odluke koje se tiču njihove djece;
- Temperament roditelja i odgoj kakav su imali u djetinjstvu;
- Konflikti mogu nastati zbog neslaganja oko odgojno – obrazovnih ciljeva. Neslaganje je normalna stvar koju treba očekivati.
Mogući modeli suradnje s roditeljima:
- Roditeljski sastanci (masovni, na razini odgojne skupine);
- Individualni razgovori;
- Centar za roditelje;
- Radionice;
- Druženje s djecom;
- Uključivanje roditelja u realizaciju aktivnosti unutar odgojne skupine;
- Posjete;
- Pismeni oblici suradnje – letci, ankete, „putujuće bilježnice“, „pošta za odgojitelje“
- Web stranica vrtića
- Foto dokumentacija; djetetova razvojna mapa; mapa likovnih radova.
Pripremio: Zdenko Glasovac, prof.