13. Tjedan psihologije u RH „KAKO KOMUNICIRATI? psihološki pristup“

Podijeli s prijateljima

U sklopu programa  13. Tjedna psihologije u RH, koji se ove godine obilježava od 17. do 23. veljače, u Dječjem vrtiću Maslačak Belišće organizirano je predavanje pod nazivom „KAKO KOMUNICIRATI?“ – psihološki pristup“.

Voditeljica aktivnosti bila je kolegica Tihana Stapić, mag.psych., voditeljica mobilnog stručnog tima SOS Dječjeg sela Ladimirevci.

Predavanje je bilo namijenjeno roditeljima, odgojiteljima i stručnim suradnicima u odgojno – obrazovnom procesu.

Glavne poruke predavanja su:

–          Nemoguće je ne komunicirat! Komunikacija je umjetnost koja omogućava interakciju sa zajednicom u cjelini.

–          Zašto je uopće potrebna komunikacija? Lošom komunikacijom smanjujemo samopoštovanje i samopouzdanje, možemo potaknuti povlačenje osobe s kojom želimo komunicirati, možemo stvoriti otpor, osjećaj bespomoćnosti.Koji su elementi komunikacije?

·         Verbalna komunikacija – odnosi se na sadržaje poruke, odnosno na riječi koje su izgovorene;

·         Neverbalna komunikacija – odnosi se na neverbalni govor tijela koji uključuje položaj tijela, geste, mimiku, izraz lica i sl., koji naglašavaju, a katkad i određuju sadržaj izrečene poruke;

·         Paraverbalna komunikacija – uključuje ton i boju glasa, brzinu govora, pauzu u govoru, glasnoću govora. Na taj način može se naglasiti što je rečeno ili rečenome dati drugo značenje.

„Djeca nikad nisu bila dobra u slušanju odraslih, ali nikada nisu propustila priliku da ih imitiraju!“ (Baldwin)

Asertivna komunikacija se odnosi na:

·         Sposobnost izražavanja vlastitih pozitivnih i negativnih misli i osjećaja, na neagresivan način i bez kršenja prava drugih osoba.

·         Ispoljava se kao traženje vlastitih prava, izražavanje interesa i želja, odbijanje neopravdanih zahtjeva, suprotstavljanje nepravdi.

Asertivna djeca

–          Lakše izražavaju emocije

–          Rjeđe pate od depresije i drugih psihopatoloških problema

–          Lakše se snalaze u situacijama kada im je potrebna pomoć i spretnije traže socijalnu podršku

–          Imaju pozitivniju sliku o sebi

–          Znaju se bolje izboriti za svoja prava

–          Postižu bolji školski uspjeh.

Elementi asertivne komunikacije

·         JA PORUKE

·         ASERTIVNE PORUKE

·         AKTIVNO SLUŠANJE.

Ja poruke

·         Precizne u opisu ponašanja

·         Prepoznaju se vlastiti osjećaji obzirom na konkretnu situaciju

·         Pomažu da ne idemo u napad već da asertivno komuniciramo što nas muči vezano za ponašanje druge osobe i što želimo s tim u svezi

·         Povećavaju šansu da nas druga osoba čuje u potpunosti te povećava šansu da druga osoba želi surađivati.

Asertivne poruke

–          Iskazujemo da razumijemo potrebu druge strane, ali da se naše i njihove potrebe ne slažu te da moramo inzistirati da druga osoba poštuje ono što mi od nje tražimo.

–          Stavlja na znanje drugoj osobi da čujemo i poštujemo njene potrebe i različitost naših potreba.

U razgovoru s djecom pokušajte izbjegavati:

–          Rječcu NE (ne smiješ, nemoj) – ne potiče na promjene i ne govori o zamjenskom, prihvatljivom ponašanju. Uglavnom kod djece, ali i odraslih, izaziva otpor.

–          ZAŠTO? – napadački je i prisiljava dijete kao i odrasle na davanje odgovora koje uglavnom niti ne zna pa nam odgovaraju neistinom ili onim što bi mi koji postavljamo ovo pitanje voljeli čuti.

Aktivno slušanje

Aktivno slušamo s „četiri uha“:

·         Sadržaj poruke

·         Prepoznajemo osjećaje osobe s kojom razgovaramo

·         Kako se preporuka očituje na nas

·         Što osoba želi od nas.

Kod razgovora s djecom:

–          Odlučite slušati

–          Gledajte dijete u oči

–          Pratite neverbalne znakove

–          Upućujte kratke riječi poput „aha!“, „da“,…

–          Ne dovršavajte rečenice umjesto djeteta

–          Izbjegavajte zaključke.

Komunikacija bez riječiVidljivi znakovi:

–          Govor

–          Držanje tijela

–          Dodir

–          Izraz lica

–          Kontakt očima

–          Glas

–          Ostali vokalni znakovi.

Držanje tijela  

Ukazuje na stupanj angažiranosti u komunikaciji, na međusobni status govornika, pokazatelj je emocionalnog stanja osobe i smjera razvoja komunikacije u smislu izgrađivanja međusobnog odnosa.

Zašto dolazi do prekida u komunikaciji?

Kako odrasli blokiraju komunikaciju?

–          Kada previše govore

–          Kada kritiziraju

–          Kada ismijavaju ili ponižavaju dijete

–          Kada su agresivni ili dijete na nešto sile

–          Ako se uzrujaju ili postaju previše emocionalni

–          Kada proturječe djetetu li se svađaju

–          Kada im je neugodno ako se dijete uzruja

–          Ako ne poštuju djetetovu potrebu za igrom, druženjem

–          Ako nisu u stanju uspostaviti atmosferu povjerenja.

Kako djeca blokiraju komunikaciju?

–          Djeca žele da stvari budu drugačije 

– manja djeca ponekad ne prave jasnu razliku između stvarnosti i mašte.

–          Djeca izbjegavaju bolne teme – dijete što je starije razgovor o bolnim temama pokušava ponekad izbjeći.

–          Strah od prijekora – ponekad kod strogih roditelja dijete uslijed straha da ne bude kažnjeno, ako se na nešto žali ili je nešto učinilo, često prekida komunikaciju

–          Namjerne laži – urbani način življenja, angažiranost roditelja, česta izbivanja iz doma uvjetuju kod djece sklonost k svraćanju pozornosti „namjernim lažima“, koje često nalikuju imaginarnim pričama, najčešće sa željom da im roditelji posvete više vremena i pažnje.

Nije važno gdje i koliko dugo razgovarate, već kako razgovarate!

Komunicirajte sa svojom djecom kroz igru, crtež, ples, u zajedničkoj šetnji, čitajući priču, obavljajući svakodnevna zaduženja.Svaki trenutak koji provedete zajedno neka vam bude razgovor.

Ne monolog, već dijalog.

Pripremili:

Tihana Stapić, mag. psych.

Zdenko Glasovac, prof.