‘OD POSLUŠNOSTI DO SAMODISCIPLINE’ 11. Tjedan psihologije u Maslačku

Podijeli s prijateljima

U četvrtak, 22.2.2018. godine, u matičnom vrtiću obilježen je 11. Tjedan psihologije u Hrvatskoj.

Organizator ove manifestacije, koja se obilježava od 19. do 25.2.2018. godine, je Hrvatsko psihološko društvo, a suorganizator Hrvatska psihološka komora.Središnja aktivnost bilo je pradavanje s radionicom pod nazivom ‘OD POSLUŠNOSTI DO SAMODISCIPLINE’ koju je pripremila i vodila kolegica Marija Mandić, stručna suradnica – psihologinja.Aktivnost je organizirana u blagovaonici ustanove, u vremenu od 17,30 do 18,30 sati, a bila je namijenjena odgojiteljima, stručnim suradnicima i roditeljima.

Nekoliko poruka iz predavanja:

• Razmažena djeca ne postoje. Postoje djeca koja još nisu uspjela naučiti primjerene oblike ponašanja  najčešće zato što nisu imala sreće živjeti s odraslima koji bi im to omogućili.

• Očekujte da će svako dijete odbijati:- udovoljiti prevelikim zahtjevima- slijediti za njega nerazumljive zahtjeve („Budi dobar!“)- djelovati u skladu s našim očekivanjima ako ona nisu u skladu s njegovim željama i potrebama- bez pogovora slušati i izvršavati naše naredbe- odustati od pojedinih postupaka zato što su oni neprihvatljivi sa stajališta odraslih- slijediti zabrane opasnog ponašanja koje ugrožava njegov život kad okolina nije prilagođena njegovim potrebama i kad mu nije dana uput što može raditi.


• Želimo li zaista poslušno dijete?- Što je poslušnost?- Tko koga (po)sluša i zašto?- Korisno ili možda i ne?

• Discipliniranje- sustav učenja koji se temelji na dobrim međusobnim odonosima, pohvalama, uputama djetetu kako da kontrolira (samokontrolira)  svoje ponašanje- dijete usvaja informacije o tome gdje su granice i na što se one odnose.

• Disciplinske tehnike- preusmjeravanje djetetova ponašanja- ignoriranje manjih nepodopština- pohvala poželjnih oblika ponašanja- omogućavanje tjelesnih aktivnosti i opuštanja djeteta- izbjegavanje tzv. „TI“ izjava, kritika i uvreda- djetetu treba dati mogućnost izbora- ohrabrite dijete da se izrazi- ako ste nedostupni, jasno recite kad ćete se moći posvetiti djetetu- ohrabrite iskazivanje stajališta- učite ih o uzroku i posljedici- prirodne posljedice- logične posljedice- naravno da ne možete uvijek izbjeći nevolje. Prije ili kasnije vaše dijete će vas testirati. To je način na koji će provjeriti može li vam vjerovati i hoćete li zaista učiniti ono što ste rekli ukoliko vas ne posluša.

• Nagrade- najmoćniji i najsnažniji način kojim učimo djecu da se primjereno ponašaju- pohvale- nježni dodiri- privilegije.

• Granice- uvjeti pod kojima djeca mogu sudjelovati u nekoj aktivnosti te koje privilegije i pod kojim uvjetima mogu dobiti- granice moraju biti jasne, konkretne i dobro definirane- uvažavajte potrebe i roditelja i djeteta- usmjerite se na pozitivni ishod djetetove suradnje- budite dosljedni u primjeni.

• Roditelji sve teže postavljaju djeci granice u odgoju zbog:- straha da će ih djeca manje voljeti- žele da im budu prijatelji- stalne odsutnosti roditelja zbog velike zaposlenosti- uvjerenja da djecu treba zaštititi od svih teškoća.

• Kako preduhitriti neposlušnost?- slušajte dijete i pokušajte razumjeti što vam govori (pitajte, a ne podrazumjevajte, provjeravajte što dijete želi i što mu treba da zadovolji svoju potrebu)- koristite DA poruke- recite djetetu što od njega očekujete.
• Pravila se stvaraju s ciljem:- brige za sebe- brige za druge- brige za imovinu- ona su upućujuća- donose se zajednički  u dogovoru sa svima onima na koje se odnose- jasna su svima koji ih trebaju slijediti- sadržavaju informaciju ili dogovor o posljedicama njihova nepoštivanja.

• Umjesto zključka: ‘Odgajanje djece jedan je od najtežih poslova na svijetu i posao za koji ćete se uvijek osjećati nespremni. Međutim, to je i posao koji čovjeka najviše ispunjava    

Pripremili:

Marija Mandić, mag.psych.

Zdenko Glasovac, prof.