U srijedu, 23. svibnja 2018. godine održana je 10. sjednica odgojiteljskog vijeća naše ustanove u prostoru područnog vrtića Maslačak Petrijevci.
Središnje teme stručnog skupa bile su:
• Poticanje jezično – govornog razvoja djece u dječjim vrtićima i
• Brain Gym – gimnastika za mozak.
Poticanje govorno – jezičnog razvoja djece u dječjim vrtićima predstavila je kolegica Anja Kantor, logopedinja, stručna suradnica u SOS Dječjem selu Ladimirevci.
U svom izlaganju istaknula je slijedeće:
– Artikulacijski razvoj je postepeno usvajanje sposobnosti djeteta da izgovori pojedine govorne glasove.
– Razvojni put glasova odvija se kroz nekoliko etapa, a one su:
• Racionalizacija
• Omisija
• Supstitucija
• Distorzija
• Uspostavljanje normalnog izgovora.
– Izgovorne norme
• Razvoj govora teče kroz periodizaciju
• Podjela glasova prema načinu tvorbe (vokali, poluvokali, sonanti, frikativi, afrikati, plozivi) .
– Poremećaji artikulacije
– Oblici poremećaja artikulacije:
• Omisija
• Supstitucija
• Distorzija
– Vrste poremećaja artikulacije
• Sigmatizam
• Rotacizam
• Lambdacizam
• Kapacizam
• Gamacizam
• Tetacizam
• Deltacizam
• Tetizam
• Etacizam.
– Poremećaji komunikacije u razvojnom razdoblju
• Usporen razvoj govora i jezika
– Fonologija i fonološki procesi
– Što je fonologija?
– Kada fonološki procesi prelaze u fonološku devijaciju (odstupanja)?
– Savjeti za komunikaciju
• Igre za razvoj govora i jezika
• Prijedlog aktivnosti poticajnih za jezično – govorni razvoj (vježbe govornih organa)
• Igranje sa zvukovima
• Bogaćenje rječnika djece
• Prepoznavanje rime
• Glasovna osvještenost „Glas do glasa – riječ“
• Igre glasom
• Fonemska diskriminacija
• Antonimi – „Reci suprotno“
• Jezično razumijevanje.
Temu pod nazivom „Brain Gym – gimnastika za mozak“ predstavila je kolegica Anamaria Vojnović, defektologinja, stručna suradnica Osnovne škole Josipa Matoša Vukovar.
U uvodu teme voditeljica je istaknula slijedeće:
– Brain Gym je učenje pomoću pokreta i vježbi za mozak
– Misao vodilja: Kretanje otvara vrata prema učenju
– Začetnici ove metode, osamdesetih godina prošlog stoljeća, su Paul Dennison i Gail Dennison koji su se bavili problemima učenja kod djece
– Brain Gym se temelji na istraživanjima funkcioniranja mozga i utjecaja pokreta na rad mozga u svrhu procesa uspješnijeg učenja
– Brain Gym je temeljni senzomotorički program edukacijske kineziologije
– sustav 26 aktivnosti kroz tri dimenzije tijela
– Vježbama se potiče integrirano djelovanje mozga i tijela, što utječe na poboljšanje:
• opće motoričke koordinacije
• pažnje, koncentracije i pamćenja
• logičkog mišljenja i razumijevanja
• organizacijskih vještina
• emocionalne ravnoteže
• čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih sposobnosti i sportskih vještina
• smanjenje stresa, napetosti i hiperaktivnosti
– Zašto vježbati mozak?
• razumijevanje djetetova mozga i načina na koji funkcionira i razvija se od ključnog je značaja za razumijevanje procesa učenja
• kod mnoge djece tijekom prvih godina života propuštene su neke razvojne faze mozga koje su temelj za daljnju organizaciju dječjeg mozga (npr. zbog korištenja hodalice mnoga djeca preskaču fazu puzanja)
• vježbe u sklopu Brain Gyma pomažu u stvaranju novih veza između lijeve i desne moždane polutke što povoljno utječe na rješavanje spomenutih i mnogih drugih poteškoća.
– Dominantnost moždanih polutki i učenje
– Brain Gym potiče integrirano djelovanje obje moždane hemisfere i tijela
– vodi do uspješnijeg učenja
– Tri koncepcije učenja koje se temelje na pokretu:
• Učenje je prirodna aktivnost koja donosi radost i traje cijeli život (djeca prirodno uče kroz igru i pokret i na taj način razvijaju grubu i finu motoriku)
• Teškoće ili tzv. „blokade u učenju“ nisu ništa drugo nego nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka
• Svi smo mi na neki način „blokirani“ jer nismo naučili kako se kretati.
– Brain Gym aktivnosti mijenjaju naše obrasce ponašanja i učenja otvarajući put ka punom potencijalu za učenje.
– 16 Brain Gym aktivnosti
– Brain Gym aktivnosti organizirane su u 4 kategorije:
• Pokreti preko središnje linije tijela
• Postupci izduživanja
• Energetske vježbe
• Produbljivanje stavova.
– Brain Gym aktivnosti obuhvaćaju tri vrste pokreta, a to su pokreti koji dijele tijelo na lijevu i desnu stranu (LATERALIZACIJA), pokreti koji dijele tijelo na prednju i stražnju stranu (FOKUSIRANJE) i pokreti koji dijele tijelo na gornji i donji dio (CENTRIRANJE).
– Pokreti preko središnje linije tijela:
• križno gibanje,
• ležeće osmice
• dvostruko šaranje
• abeceda u osmici
• slon
• okretanje vrata
• ljuljačka
• trbušno disanje
• križno gibanje u ležećem položaju
• energizator
• misli na x.
– Pokreti izduživanja (dimenzija FOKUSIRANJA)
• sova
• aktivacija ruke
• pregib stopala
• lisna pumpa
• gravitacijska jedrilica
• prizemljivač.
– Energetske vježbe
• voda
• moždane tipke
• zemaljske tipke
• ravnotežne tipke
• prostorne tipke
• energetsko zijevanje
• misleća kapa
• kvačenje
• pozitivne točke.
– PACE – unutarnji ritam i tempo
• vježbe se izvode u obrnutom smjeru – svak aktivnost priprema je za izvođenje slijedeće
• E- ENERGETSKI (voda), C-clear (moždane tipke), A- aktivno (križno gibanje), P-pozitivno (kvačenja)
• navedene vježbe zajedno čine proces PACE kojim možemo pronaći svoj mir, organizirati svoje misli prirodnim tempom i uravnotežiti svoj razvoj. Djeca od 1 do 3 godine su pasivnija u izvođenju vježbi pa im je potrebna fizička pomoć.- Primjeri igrica za djecu u kojima se koriste Brain Gym aktivnosti
• Brain Gym vlak
• Zrcalno šaranje
• Stanica dvostrukog šaranja i ležećih osmica
• Igra kvačica / spajalica
• Ivan kaže….
• Brain Gym igra školice…
• Tko je vođa? Neke od navednih vježbi proveli smo zajedno, a ovu metodu primjenjujemo u radu s polaznicima vrtićkih skupina.
Gošćama – voditeljicama aktivnosti zahvaljujem na uloženom radu u pripremi i predstavljanju tema, a kolegicama odgojiteljicama na aktivnom sudjelovanju.
Bila je ovo zadnja sjednica odgojiteljskog vijeća za pedagošku 2017. – 2018. godinu koja je počela u 17,00, a završila u 18,45 sati.
Pripremili:
Anja Kantor, logopedinja
Anamaria Vojnović, defektologinja
Zdenko Glasovac, prof.