U četvrtak, 28.3.2019. godine održana je 7. sjednica odgojiteljskog vijeća naše ustanove.Središnje teme stručnog skupa bile su:
- Odgojno – obrazovna integracija djece oštećenog sluha u redovni program vrtića i
- Likovne tehnike u radu s djecom.
Prvu temu pripremila je i predstavila kolegica Marija Kovačević, odgojiteljica u područnom vrtiću Maslačak u Gatu, a drugu kolegice Ivana Belcar, Gordana Jelkić, odgojiteljice i Lidija Lovrenčić Hosi, prof. likovne kulture u Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Belišće.
Osnovne poruke iz prve prezentacije su:
Defincija i karakteristike gluhoće:
- ubraja se u najčešća prirodno prirođena oštećenja
- u prosjeku se javlja kod 1 do 3 djece na 1000 novorođenčadi
- oštećenje je kod 70-80% djece prisutno već pri otpustu iz rodilišta, dok u 20-30% slučajeva nastaje kasnije
- provjera sluha u rodilištu.
Uzroci koji dovode do oštećenja sluha:
- prenatalni – prije rođenja
- perinatalni – za vrijeme samog poroda te dva tjedna nakon rođenja
- postbatalni – poslije rođenja u svim životnim dobima
- posebna skupina su nadljedne bolesti = hereditarna oštećenja.
Vrijeme nastanka opštećenja sluha:
- prelingvalno
- perilingvalno
- postlingvalno.
U oštećenje sluha ubrajaju se gluhoća i nagluhost.
Gluhoća
- stanje u kojem gubitak sluha iznosi višđe od 90 db
- gluho dijete ne može ni upotrebom slušnih aparata cjelovito percipirati glasovni govor
- od ukupnog broja osoba sa oštećenjima sluha gluhih je 3-7%.
Nagluhost
- blaži oblici gubitka sluha (20 – 90 db)
- blaga nagluhost (20 – 40 db)
- um,jerena nagluhost (61 – 90 db)
- teška nagluhost (61 – 90 db).
U usvajanju jezika osobama oštećenog sluha dostupna su dva jezična oblika:govorni i
znakovni jezik.
Integracija djece oštećenog sluha:
- ostvaruje se u okvirima oralnog pristupa bez korištenja znakovnim jezikom ili drugim manualnim sustavima komunikacije
- današnji programi integracije pretpostavljaju da se okolina prilagodi takvom djetetu
- djeca oštećenog sluha oslanjaju se na ostala osjetila (vid u korelaciji s dodirom, pokretom, ritmom)
Tri su razine odgojno – obrazovne integracije:
- fizička – ostvaruje se uklanjanjem fizičke udaljenosti između djece s poteškoćama i bez poteškoća
- funkcionalne – podrazumijeva zajedničko ostvarivanje nekih aktivnosti
- socijalno – ostvaruje se međusobim kontaktima i u komunikaciji.
Odgojitelji mogu pridonijeti integraciji djece s teškoćama ako:
- unaprijed upoznaju prirodu djetetove razvojne smetnje
- pripreme polaznike odgojne ustanove na dolazak takvog djeteta
- predvide moguće reakcije djeteta
- utvrde djetetovo uvjerenje u vlastite sposobnosti učenja i njegove moguće rekacije na zadatke i okolinu.
Igra kao poticaj
Igra je metoda rada za djecu oštećenog sluha (koja imaju ugrađenu pužnicu).
Igrajući se veseli i neopterećeno, dijete treba:
- osvijestiti i stjecati slušna iskustva (praćenje okolnih zvukova, prepoznavanje i razlikovanje buke, oponašanje zvukova, slušanje glazbe, pjevanje)
- razvijati govorni izraz
- stjecati znanja i vještine
- pobuđivati mašu i kreativnost
- razvijati raznolike interese
- spoznati kako govor zbližava ljdue, gradi prijateljstvo i ljubav.
Temu pod nazivom „Likovne tehnike u radu s djecom“ predstavile su kolegice Ivana Belcar, Gordana Jelkić i Lidija Lovrenčić Hosi.
Prezentacija je počela pitanjem zašto se djeca likovno izražavaju?
Nekoliko je razloga tome, a osnovni su:
- urođena sklonost za igru
- unutarnja potreba za izražavanjem
- dijete se likovno izražava kako bi pokazalo ono što ga zanima i uzbuđuje
- svako dijete zna crtati prema svojim mogućnostima.
Faze likovnog izražavanj kod djece su:
- sva djeca prolaze kroz jednake faze u likovnom izričaju
- redoslijed je podjednak za svu djecu, ali brzina nije
- razvojne faze se međusobno dopunjuju i poklapaju sa cjelokupnim razvojem djeteta.
Faze likovnog izričaja su:
- faza izražavanja primarnim simbolima (faza šaranja)
- faza sheme
- faza intelektualnog realizma
- vizualni realizam
- likovni pojmovni sustav.
Kreativnost
Likovne kreativnosti potiču:
- fokusiranje, usmjeravanje pažnje
- opuštanje cijelog organizma
- upotrebu različitih materijala, rješavanje problema, eksperimentiranje, traženje novih spoznaja pridonosi divergentnom mišljenju i kreativnosti
- kreativnost je sposobnost povezivanja dosada nepovezanih informacija i na taj način iznalaženja novih rješenja.
Razvoj likovne kreativnosti
- samostalno stvaranje ideje
- putem slobodne komunikacije s djecom provjeravati njihove ideje, misli i likovne proizvode
- ne podcjenjivati djetetove ideje i ne označavati ih kao krive i neprikladne
- ohrabrivati dijete da samo pronalazi što veći broj raznovrsnih rješenja
- zainteresiranoj djeci omogućiti rad s raznolikim materijalima i tehnikama
- crtanje djeci
- ispravljanje dječjih oblika
- slikovnice za bojanje
- izlaganje dječjih radova
- širenje shematskih oblika među djecom
- vrednovanje i procjenjivanje likovnih radova djece
- komentiranje i pregovaranje
- prenaglašavanje vrijednosti
- urednost i preciznost
- aktiviranje sjećanja
- maštanje i ilustracija
- zamišljanje
- ige s likovnim materijalima
- potvrđivanje.
Kolegica Lidija Lovrenčić Hosi svoju prezentaciju usmjerila je određivanju terminologije u likovnoj kulturi i likovnih tehnika koje možemo koristiti u radu s djecom rane i predškolske dobi.
Sjednica je počela u 17,00 , a završila u 19,00 sati.
Pripremili:
Marija Kovačević, odgojiteljica
Ivana Belcar, odgojiteljica
Gordana Jelkić, odgojiteljica
Lidija Lovrenčić Hosi, prof.
Zdenko Glasovac, prof.