Održana 7. sjednica odgojiteljskog vijeća

Podijeli s prijateljima

U četvrtak, 28.3.2019. godine održana je 7. sjednica odgojiteljskog vijeća naše ustanove.Središnje teme stručnog skupa bile su:

  • Odgojno – obrazovna integracija djece oštećenog sluha u redovni program vrtića i
  • Likovne tehnike u radu s djecom.

Prvu temu pripremila je i predstavila kolegica Marija Kovačević, odgojiteljica u područnom vrtiću Maslačak u Gatu, a drugu kolegice Ivana Belcar, Gordana Jelkić, odgojiteljice i Lidija Lovrenčić Hosi, prof. likovne kulture u Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Belišće.

Osnovne poruke iz prve prezentacije su:

Defincija i karakteristike gluhoće:

  • ubraja se u najčešća prirodno prirođena oštećenja
  • u prosjeku se javlja kod 1 do 3 djece na 1000 novorođenčadi
  • oštećenje je kod 70-80% djece prisutno već pri otpustu iz rodilišta, dok u 20-30% slučajeva nastaje kasnije
  • provjera sluha u rodilištu.

Uzroci koji dovode do oštećenja sluha:

  • prenatalni – prije rođenja
  • perinatalni – za vrijeme samog poroda te dva tjedna nakon rođenja
  • postbatalni – poslije rođenja u svim životnim dobima
  • posebna skupina su nadljedne bolesti = hereditarna oštećenja.

Vrijeme nastanka opštećenja sluha:

  • prelingvalno
  • perilingvalno
  • postlingvalno.

U oštećenje sluha ubrajaju se gluhoća i nagluhost.

Gluhoća

  • stanje u kojem gubitak sluha iznosi višđe od 90 db
  • gluho dijete ne može ni upotrebom slušnih aparata cjelovito percipirati glasovni govor
  • od ukupnog broja osoba sa oštećenjima sluha gluhih je 3-7%.

Nagluhost

  • blaži oblici gubitka sluha (20 – 90 db)
  • blaga nagluhost (20 – 40 db)
  • um,jerena nagluhost (61 – 90 db)
  • teška nagluhost (61 – 90 db).

U usvajanju jezika osobama oštećenog sluha dostupna su dva jezična oblika:govorni i
znakovni jezik.

Integracija djece oštećenog sluha:

  • ostvaruje se u okvirima oralnog pristupa bez korištenja znakovnim jezikom ili drugim manualnim sustavima komunikacije
  • današnji programi integracije pretpostavljaju da se okolina prilagodi takvom djetetu
  • djeca oštećenog sluha oslanjaju se na ostala osjetila (vid  u korelaciji s dodirom, pokretom, ritmom)

Tri su razine odgojno – obrazovne integracije:

  • fizička – ostvaruje se uklanjanjem fizičke udaljenosti između djece s poteškoćama i bez poteškoća
  • funkcionalne – podrazumijeva zajedničko ostvarivanje nekih aktivnosti
  • socijalno – ostvaruje se međusobim kontaktima i u komunikaciji.

Odgojitelji mogu pridonijeti integraciji djece s teškoćama ako:

  • unaprijed upoznaju prirodu djetetove razvojne smetnje
  • pripreme polaznike odgojne ustanove na dolazak takvog djeteta
  • predvide moguće reakcije djeteta
  • utvrde djetetovo uvjerenje u vlastite sposobnosti učenja i njegove moguće rekacije na zadatke i okolinu.

Igra kao poticaj

Igra je metoda rada za djecu oštećenog sluha (koja imaju ugrađenu pužnicu).

Igrajući se veseli i neopterećeno, dijete treba:

  • osvijestiti i stjecati slušna iskustva (praćenje okolnih zvukova, prepoznavanje i razlikovanje buke, oponašanje zvukova, slušanje glazbe, pjevanje)
  • razvijati govorni izraz
  • stjecati znanja i vještine
  • pobuđivati mašu i kreativnost
  • razvijati raznolike interese
  • spoznati kako govor zbližava ljdue, gradi prijateljstvo i ljubav.

Temu pod nazivom „Likovne tehnike u radu s djecom“ predstavile su kolegice Ivana Belcar, Gordana Jelkić i Lidija Lovrenčić Hosi.

Prezentacija je počela pitanjem zašto se djeca likovno izražavaju?

Nekoliko je razloga tome, a osnovni su:

  • urođena sklonost za igru
  • unutarnja potreba za izražavanjem
  • dijete se likovno izražava kako bi pokazalo ono što ga  zanima i uzbuđuje
  • svako dijete zna crtati prema svojim mogućnostima.

Faze likovnog izražavanj kod djece su:

  • sva djeca prolaze kroz jednake faze u likovnom izričaju
  • redoslijed je podjednak za svu djecu, ali brzina nije
  • razvojne faze se međusobno dopunjuju  i poklapaju sa cjelokupnim razvojem djeteta.

Faze likovnog izričaja su:

  • faza izražavanja primarnim simbolima (faza šaranja)
  • faza sheme
  • faza intelektualnog realizma
  • vizualni realizam
  • likovni pojmovni sustav.

Kreativnost

Likovne kreativnosti potiču:

  • fokusiranje, usmjeravanje pažnje
  • opuštanje cijelog organizma
  • upotrebu različitih materijala, rješavanje problema, eksperimentiranje, traženje novih spoznaja pridonosi divergentnom mišljenju i kreativnosti
  • kreativnost je sposobnost povezivanja dosada nepovezanih informacija i na taj način iznalaženja novih rješenja.

Razvoj likovne kreativnosti

  • samostalno stvaranje ideje
  • putem slobodne komunikacije s djecom provjeravati njihove ideje, misli i likovne proizvode
  • ne podcjenjivati djetetove ideje i ne označavati ih kao krive i neprikladne
  • ohrabrivati dijete da samo pronalazi što veći broj raznovrsnih rješenja
  • zainteresiranoj djeci omogućiti rad s raznolikim materijalima i tehnikama
  • crtanje djeci
  • ispravljanje dječjih oblika
  • slikovnice za bojanje
  • izlaganje dječjih radova
  • širenje shematskih oblika među djecom
  • vrednovanje i procjenjivanje likovnih radova djece
  • komentiranje i pregovaranje
  • prenaglašavanje vrijednosti
  • urednost i preciznost
  • aktiviranje sjećanja
  • maštanje i ilustracija
  • zamišljanje
  • ige s likovnim materijalima
  • potvrđivanje.

Kolegica Lidija Lovrenčić Hosi svoju prezentaciju usmjerila je određivanju terminologije u likovnoj kulturi i likovnih tehnika koje možemo koristiti u radu s djecom rane i predškolske dobi.

Sjednica je počela u 17,00 , a završila u 19,00 sati.

Pripremili:

Marija Kovačević, odgojiteljica

Ivana Belcar, odgojiteljica

Gordana Jelkić, odgojiteljica

Lidija Lovrenčić Hosi, prof.

Zdenko Glasovac, prof.